iklan best

Friday, January 29, 2010

BETAPA SAYANGNYA ALLAH KEPADA HAMBANYA

Betapa sayang nya Allah pada kita sehingga di dalam al-Quran diselitkan dengan
motivasi supaya hamba-hambaNya ini tabah dalam menghadapi
segala dugaan sebelum menuju ke mahattoh terakhir yang kekal abadi...

Kenapa AKU DIUJI?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan;
"Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya
kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang
benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KENAPA AKU TAK MENDAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh
jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah
mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
-Surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
"Allah tidak membebani seseorang itu mel ainkan sesuai dengan kesanggupannya."
-Surah Al-Baqarah ayat 286

KENAPA MERASA KECEWA
"janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati,padahal
kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman."
- Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala
kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih
daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan
di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
-Surah Al-Imran ayat 200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan
mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat
kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
-Surah Al-Baqarah ayat 45


APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?
"Sesungguhnya Allah telah membeli dr orang-orang mu'min, diri, harta mereka
dengan memberikan syurga untuk mereka... ..
-Surah At-Taubah ayat 111


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya
aku bertawakkal."
-Surah At-Taubah ayat 129

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!
"... ..dan janganlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada
berputus asa dr rahmat Allah mel ainkan kaum yang kafir."
-Surah Yusuf ayat 12


Semoga ianya menjadi mel ahirkan rasa keinsafan dalam diri kita?.

ALLAH SANGAT SAYANG KEPADA KITA?BAGAIMANA KITA????
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~
~~~~

Ya Allah, Ketika aku menyukai seorang tmn, tlg ingatkanlah aku bhwa di dunia ini tak akn prnah ada sesuatu yg abadi.Sehingga ketika seseorang meninggalknku,aku akn tetap kuat & tegar kerna aku bersama Yang Tak Pernah Berakhir, iaitu cinta-Mu Ya Allah

2 comments:

  1. salam amir,

    Allah menyayangi makhlukNya berganda-ganda banyknya daripad ibu menyangi anaknya. Mudah2an kita jadi manusia yang bersyukur kepadaNya. Amin.

    ReplyDelete
  2. assalammualaikum..ziarah disini.

    saya suka entry ini.
    persoalan hidup manakah yang tidak punya jawaban dalam islam?
    kerna itu nabi cakap, berpeganglah kamu kepada dua perkara nescaya kamu tidak akan sesat.apa dua perkara tersebut?

    al quran.
    sunnah.

    al-quran--memelihara.
    sunnah--mempermantapkan ummah.

    ahh islam serba serbi sempurna.apa lagi yang ingin dicari manusia??

    ReplyDelete